“Redderen” sikrer, at den kæntrede er ok. Pagaj og kajak sikres. Vend kajakken, så der kommer mindst mulig vand i den.
Giv pagajen til “redderen”.
“Redderen” lægger pagajerne på tværs af kajakken og holder den kæntrede kajak. Den kæntrede svømmer op for enden af “redder-ens” kajak.
Den “kæntrede” slynger arme og ben om “red-derens” kajak og får overgivet de to pagajer, som holdes med armene.
“Redderen” hiver kajakken ind over sin egen kajak og tømmer den.
Hvis der er bølger, tømmes den i modsatte retning af bølgerne, så der ikke kommer vand ind i kajakkens cockpit.
Kajakken skubbes ud og drejes, så den ligger i modsat retning af “redderens” kajak.
“Redderen” tager pagajerne.
Og lægger dem på tværs af kajakken.
Den “kæntrede” svømmer op mellem de to kajakker. “Redderen” læner sig ind over den anden kajak og holder fast i hver side af cock-pitkarmen
Den kæntrede lægger en arm på hver kajak foran cockpittet og bagved cockpittet, hvor kajakkernes konstruktion er stærkest. Der presses ned med underarmene og hovedet lænes bagover.
Først løftes fødder og derefter benene og overkroppen op i kajakken.
Det er vigtigt at læne sig bagover for at ligge så lavt som muligt. Det skaber bedre balance, derved undgår man at kæntre.
“Redderen” holder godt fat i kajakken, mens den kæntrede kommer på plads i sin kajak. De ligger nu stabilt. “redderen” sikrer sig, at den reddede er klar til at ro videre.